Prywatne życie Trzech Tenorów – Marcia Lewis

książka Marcii Lewis Życie prywatne trzech tenorów nie jest przeznaczona wyłącznie dla melomanów, ale dla każdej osoby zainteresowanej sylwetkami Carrerasa, Dominga i Pavarottiego. Autorka, znana publicystka z Hollywood, nie pretenduje do miana specjalisty w dziedzinie opery, za to wydaje się być niezłym psychologiem. Dzięki temu wyłaniające się z jej opowieści wizerunki trzech słynnych śpiewaków różnią się nieco od oficjalnych portretów prezentowanych w mass mediach. Pavarotti – jowialny, dobroduszny, potężny, pełen wigoru i radości życia jawi się tu także jako człowiek przeżywający silne psychiczne załamania i lęki, żyjący w ciągłym napięciu, nieustannie toczący walkę z nadmiarem kilogramów, nieszczęśliwy z powodu swej tuszy i gorąco pragnący akceptacji tłumów. Romantyczny, młodzieńczy i emanujący nieśmiałym, chłopięcym wdziękiem Carreras okazuje się osobowością znacznie głębszą, dojrzalszą, bardziej skomplikowaną, refleksyjną, z zacięciem filozoficznym, choć nie zawsze łatwą w codziennych kontaktach. Domingo, wszechstronny, inteligentny i subtelny artysta-muzyk o szlachetnej naturze i nienagannych manierach gentlemana, uważany powszechnie za niestrudzonego zdobywcę serc kobiecych, w głębi duszy pozostał – jak pisze Marcia Lewis – “skromnym, pełnym godności mężczyzną, namiętnie oddanym światu opery”. Zapewne dlatego bez szczególnego entuzjazmu, chociaż efektownie – i efektywnie – podejmuje on nieuniknioną rywalizację z popularnością Pavarottiego na gruncie pop-kultury. Autorka książki opowiada o szczegółach owej konfrontacji, nie pomijając roli, jaką odegrał w niej wieloletni agent Luciano Pavarottiego, Herbert Breslin, potrafiący z nieznanego tenora o pięknym głosie w ciągu kilku lat uczynić gwiazdę pierwszej wielkości, znaną nawet tym, którzy nigdy nie wysłuchali w całości żadnej opery. Książka opisuje też dramatyczną walkę José Carrerasa z leukemią i jego zwycięski powrót do zdrowia – i do śpiewania. Powrót, który w dużym stopniu legł u podstaw pierwszego koncertu 3 tenorów w Rzymie. Dzięki pani Lewis możemy poznać historię romansu Carrerasa z piękną Juttą Jaeger, a także dowiedzieć się, czemu rola nieszczęsnego, zdradzonego don José jest temu artyście szczególnie bliska. Autorka wspomina o pełnych emocji i entuzjazmu kobietach tworzących krąg osobistych “sekretarek Pavarottiego”, wśród nich o jego aktualnej wybrance Nicoletcie Mantovani, a także o damach ze światowego “high society” oczarowanych męską postawą i osobistym urokiem Dominga. Zainteresowani znajdą również odpowiedź na pytanie, dlaczego w życiu tego właśnie artysty posądzanego o liczne miłosne przygody raczej nie zdarzają się głośne skandale wywoływane przez potencjalnie “uwiedzione i porzucone”, a plotki o romansach nie znajdują wyraźnego potwierdzenia, natomiast małżeństwo państwa Domingo – jako jedyne wśród całej trójki tenorów trwa nadal, sprawiając wrażenie autentycznie udanego aliansu dwojga ludzi oddanych sobie i muzyce. Trzeba przyznać, że relacjonując prywatną stronę życia wielkich gwiazd opery autorka nigdy nie przekracza granic dobrego smaku, a poza tym darzy każdego ze swych bohaterów wyraźną sympatią. Dlatego książkę p. Lewis – w całości – poleciłabym niektórym nadmiernie zacietrzewionym fanom tego czy innego śpiewaka.

Reklama: Dąbrowska-Szarlej Izabela, lek. stomatolog. Gabinet – stomatolog Sobótka

Tagi:

Dodaj odpowiedź